Întrebări frecvente

1. Pot deschide un cont de depozit la ProCredit Bank pentru fiul meu/fiica mea minor(a)?
 
Pentru minorii cu varste intre 0-18 ani pot fi deschise conturi de depozit. Minorii vor fi titulari pe cont.
Pentru copii mai mici de 14 ani reprezentant legal / imputernicit pe cont va fi cel putin unul dintre cei doi parinti (tutore, curator – daca acesta poate face dovada acestei calitati). Orice document de retragere numerar sau inchidere a contului necesita semnatura reprezentantului legal.
In cazul copiilor mai mari de 14 ani, atat copilul, cat si reprezentantul legal vor avea nivel A de semnatura (copilul nu va putea opera pe cont in absenta reprezentantului legal). Pentru inchiderea contului sau retrageri de sume va fi nevoie de semnatura copilului, alaturi de semnatura unuia dintre parinti.
 
2. Ce acte sunt necesare pentru a face o plata externa?
 
Conform procedurilor interne ale bancii, pentru transferurile mai mici de 30.000 EUR sau echivalent, trebuie sa completati doar DPE-ul si o anexa, care ia forma unei declaratii pe proprie raspundere, conform careia tranzactia respecta prevederile legale in vigoare si nu are drept scop “spalarea” banilor sau finantarea de activitati teroriste, originea fondurilor este licita si acestea au ca suport tranzactii reale (justificate prin documentele mentionate pe DPE). Pentru transferurile peste 30.000 de EUR, sau echivalent sunt necesare documentele care atesta “realitatea” acestor tranzactii (factura, contract de vanzare-cumparare, contract de servicii, declaratii vamale de import, etc)
 
3. Ce conditii trebuie indeplinite pentru efectuarea unui transfer in Lei prin ordin de plata, astfel incat suma transferata sa ajunga la beneficiar in aceeasi zi?
 
Conform Listei Generale de Comisioane a ProCredit Bank:
  •  ordinele de plata urgente pentru transferurile nationale mai mici de 50.000 Lei, primite in intervalul orar: 9.00-15.00 se deconteaza In ziua bancara curenta;
  •  iar ordinele de plata pentru transferuri nationale in sume de 50,000 Lei sau mai mari, primite in intervalul orar: 9.00-15.00 se deconteaza in ziua bancara curenta.
Pentru platile urgente si pentru platile in sume de 50,000 Lei sau mai mari se plateste un comision de 18 Lei.
 
 
4. Trebuie sa incasez un CEC in valuta; ce trebuie sa fac in vederea acestui fapt ?
 
In primul rand trebuie sa va deschideti un cont la noi in valuta mentionata pe CEC-uri si sa depuneti CEC-urile spre incasare (acest lucru presupune completarea de catre Dvs. a unui borderou de incasare si semnarea pe verso-ul CEC-urilor in spatiul anume prevazut) Pentru orice plata prin CEC trebuie sa va alimentati contul cu suma care sa acopere urmatoarele comisioane:
  • comisionul de Incasare
  • cheltuieli postale/de curierat
  • comisionul de anulare
Comisionul de anulare va fi blocat si va va fi restituit în cazul în care CEC-ul nu este anulat. CEC-urile se vor remite la incasare bancii emitente, prin intermediul departamentului de plati din cadrul Centralei bancii noastre. Plata acestora se va face “sub rezerva”. Acest lucru presupune ca vi se va credita contul cu data valutei specificata pe mesajul de incasare primit din partea bancii noastre de corespondent prin care se incaseaza toate CEC-urile in valuta, dar vi se va bloca in cont valoarea acestuia pentru o perioada de 60 de zile. Daca in acest interval, banca noastra nu va primi nici-un mesaj de refuz de la banca platitoare, veti incasa valoarea CEC-ului.
 
5. Ce informatii trebuie sa ii dau cuiva care trebuie sa transfere bani in contul meu, din Romania/din strainatate? 
 
Pentru a efectua un transfer bancar din strainatate catre o persoana din Romania, trebuie sa ii furnizati platitorului urmatoarele informatii: numarul de cont (acest cont trebuie sa fie in valuta in care este ordonata plata), numele si adresa titularului beneficiar, numele si adresa bancii din Romania la care este deschis contul, codul SWIFT (sau un alt cod similar) al bancii din Romania.
La initierea transferului platitorul va plati o taxa. In cazul bancii dumneavoastra aceasta suma poate fi diferita fata de suma platita la banca platitorului.
Pentru a efectua un transfer interbancar sau intrabancar in Lei pe teritoriul Romaniei catre o persoana, trebuie sa ii furnizati platitorului urmatoarele informatii: numele titularului beneficiar, numarul de cont (acest cont trebuie sa fie in valuta in care este ordonata plata), codul bancii beneficiarului, numele bancii din Romania (eventual si sucursala/agentia bancii respective) la care este deschis contul.
Pentru transferurile interbancare sau intrabancare in valuta pe teritoriul Romaniei, informatiile pe care trebuie sa i le furnizati platitorului sunt aceleasi ca si in cazul transferurilor bancare efectuate din strainatate.
 
6. Ce fac daca uit codul PIN?
 
Va prezentati la una din agentiile/sucursalele ProCredit Bank si solicitati emiterea unui nou card.
 
7. Cum folosesc cardul pentru a plati in magazine?
 
Puteti achita bunuri si servicii achizitionate oriunde vedeti afisata sigla care apare pe card.
1.      In cazul in care doriti sa platiti cu cardul un anumit produs sau serviciu, primul pas este sa va asigurati ca respectivul comerciant accepta plata cu cardul pe care il detineti. (comerciantul  trebuie sa fie dotat cu un terminal electronic de plata, POS). De obicei, comerciantii au afisate pe usa de la intrarea in magazin siglele cu tipurile de card pe care le accepta;
2.      Inmanati vanzatoarei/vanzatorului cardul;
3.      Vanzatorul / vanzatoarea va verifica caracteristicile de securitate ale cardului dumneavoastra si il va trece prin terminalul de plata. Nu uitati! Cardurile VISA emise de ProCredit Bank sunt carduri cu cip! Solicitati citirea cipului la comerciantii care detin POS-uri capabile sa citeasca cipul, pentru a va bucura de plusul de securitate oferit de cardul dvs!
4.      La cererea vanzatorului / vanzatoarei veti introduce codul PIN.
5.      Semnati chitantele inmanate de vanzator / vanzatoare si pastrati intotdeauna o copie. Inainte de a semna chitanta va sfatuim sa verificati daca suma inscrisa pe chitanta corespunde valorii marfurilor achizitionate sau a serviciilor furnizate. In caz contrar, cereti comerciantului anularea operatiunii si efectuarea unei alte tranzactii;
 
8. Pot utiliza cardul meu pentru plati prin internet?
 
Cardul dvs. poate fi utilizat pe site-uri pe Internet, din tara sau strainatate, care accepta cardul VISA Electron. 
La utilizarea cardului pentru plata pe Internet, este posibil sa vi se solicite informatii precum numarul de card, tipul cardului, data expirarii cardului, CVV2 (Card Verification Value 2 - un cod format din trei cifre, tiparit pe verso-ul cardului), adresa de livrare, numele asa cum apare pe card.  Niciodata nu vi se va solicita codul PIN.
Pentru protectia dvs. este bine sa respectati urmatoarele reguli:
  • pe cat posibil, limitati utilizarea cardului cand accesati Internetul din locuri publice;
  • asigurati-va ca site-ul de pe care faceti comanda este un site cunoscut sau in care aveti incredere;
  • pe cat posibil, asigurati-va ca puteti confirma comanda telefonic si informati-va asupra politicii de anulare a comenzilor (returnare marfuri, anulare rezervari etc.);
Pentru protectia dvs., va informam ca tranzactiile de pe site-urile unde nu vi se solicita CVV2 nu vor putea fi procesate.
 
9. Cum se procedeaza daca nu recunosc o plata facuta cu cardul meu sau o operatiune inregistrata in extrasul de cont? 
 
Prezentati-va la oricare din sucursalele / agentiile ProCredit Bank, unde veti fi consiliat cum sa completati un formular de refuz de plata, si unde veti depune eventualele documente cu care justificati refuzul de plata (chitante eliberate de ATM, POS, alte documente, dupa caz). Refuzul de plata va fi analizat si solutionat in cel mai scurt timp posibil si fondurile va vor fi restituite. In cazul in care refuzul de plata este nejustificat, banca va percepe un comision care va acoperi cheltuielile aferente operatiunilor de verificare.  
 
10. Cum se calculeaza impozitul pe dobanda la depozitele la termen?
 
Potrivit OUG nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale (publicata in Monitorul Oficial nr 542 din data de 3.08.2010), veniturile sub forma de dobanzi pentru depozitele la termen si pentru instrumentele de economisire realizate incepand cu data de 1 iulie 2010 inclusiv, sunt venituri impozabile cu 16% din suma acestora. Prevederea se aplica persoanelor fizice rezidente in Romania, persoanelor fizice nerezidente si persoanelor juridice nerezidente.
In cazul persoanelor juridice rezidente, banca nu retine impozitul pe veniturile din dobanzi.
 
11. Ce se intampla daca nu platesc o fila CEC?  
 
Exista doua situatii: daca fila CEC a fost refuzata in perioada valabilitatii, atunci se considera ca ati produs un incident major de plata, firma dvs va fi inregistrata in Centrala Incidentelor de Plati (CIP) si nu veti mai putea emite CEC-uri pe o perioada de un an de zile de la data incidentului major de plata. Toate CEC-urile pe care le detineti va trebui sa le inapoiati bancii care vi le-a eliberat. Daca fila CEC refuzata nu este in perioada de valabilitate, se considera ca ati produs un incident minor de plata, firma dvs va fi inregistrata in Centrala Incidentelor de Plati, dar nu veti avea nici un fel de restrictii in utilizarea pe viitor a CEC-urilor. O fila CEC se afla in perioada de valabilitate timp de 15 zile calendaristice de la data emiterii inscrisa pe fila, indiferent daca se compenseaza sau nu in aceeasi localitate in care va aflati.