Info legislativ
De la 01 ianuarie 2014 se pot utiliza facturi, chitante si bonurilor fiscale electronice
Factura în formă electronică este definită prin Legea nr. 148/2012 ca fiind documentul în formă electronică ce caracterizează în mod unic şi neechivoc schimbul sau vânzarea de bunuri ori servicii, semnat cu semnătură electronică şi purtând marca temporală, care conţine datele cuprinse în formularul facturii şi care este emis şi gestionat utilizând sisteme informatice. Emiterea facturilor de către o persoana fizică sau juridică se face, potrivit reglementarilor, fie în formă electronică, fie pe suport de hârtie, la alegerea exclusivă a emitentului. În cazul în care emitentul doreşte să modifice modul de emitere a facturilor, acesta trebuie să notifice, în primă fază, Ministerul Finanţelor Publice.
În mod similar, bonurile fiscale şi chitanţele în format electronic sunt documentele care întrunesc toate condiţiile impuse de prevederile legale în materie referitoare la conţinut, dar care conţin date înregistrate pe medii compatibile cu prelucrarea automată a datelor, semnate cu semnătură electronică şi purtând marca temporală. Bonurile fiscale şi chitantele emise în formă electronică au acelaşi regim juridic ca şi cele emise pe suport hârtie şi conţin aceleaşi elemente ca acestea.
În cazul în care o entitate doreşte să utilizeze sietmul electronic de emitere a bonurilor şi chitanţelor, aceasta trebuie să aibă în vedere că Legea nr. 148/2012 face referire şi la obligaţia acestora de a păstra tot în formă electronică documentul generat, numai în condiţiile în care îndeplineşte cerinţele privind asigurarea conformităţii informaţiilor înregistrate în formă electronică cu cele înscrise pe documentul de hârtie şi arhivează şi asigură accesul la bonurile emise în formă electronică. Opţiunea de a păstra în formă electronică bonurile fiscale trebuie, de asemenea, anunţată Ministerului Finanţelor Publice.
Potrivit Legiinr. 148/2012, investiţiile pentru modernizarea sistemelor de facturare se amortizează. Astfel, cheltuielile efectuate cu investitiile pentru dotari si alte utilitati necesare desfasurarii activitatii de emitere, transmitere sau arhivare a facturilor, chitanţelor şi bonurilor fiscale în formă electronicăse amortizează într-o perioadă de 5 ani de la înregistrarea ca utilizator de factură în formă electronică. Investiţiile legate de modificarea şi perfecţionarea sistemelor informatice utilizate în activitatea de facturare electronică se amortizează în 3 ani de la data iniţierii investiţiei.
Plăţile în numerar ale facturilor în sistemul TVA la încasare
Hotărârea de Guvern nr. 84/2013 modifică normele Codului Fiscal, aducând noi clarificări referitoare la încasările în numerar ale facturilor pentru cei care aplică sistemul de TVA la încasare. Astfel, se stabileşte că în cazul încasării în numerar a contravalorii facturii, furnizorul sau prestatorul de servicii care este obligat la aplicarea sistemului TVA la încasare va exclude de la aplicarea sistemului TVA la încasare acele sume dintr-o factură care sunt încasate în numerar până în ziua emiterii facturi, inclusiv, de la beneficiari persoane juridice, liber profesionişti, asocieri fără personalitate juridică, persoane fizice autorizate şi persoane fizice înregistrate în scopuri de TVA.
Noile reglementări prevăd şi că, pentru sumele încasate în numerar după data emiterii facturii, furnizorul sau prestatorul de servicii aplică sistemul TVA la încasare şi înscrie pe factură menţiunea TVA la încasare, cu excepţia situaţiei în care livrarea sau prestarea se încadreză în altă categorie exceptată, prevazută la art. 134 2 alin. (6) din Codul Fiscal.
Sistemul TVA la încasare, care presupune plata taxei pe valoarea adaugată la încasarea unei facturi, nu la emiterea acesteia, a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2013. Noul sistem de plata a TVA trebuie aplicat obligatoriu de persoanele impozabile care se înregistrează în scopuri de TVA în cursul anului 2013 şi de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care au sediul activităţii economice în Romania şi a căror cifră de afaceri cifră de afaceri nu depăşeşte plafonul de 2.250.000 lei pentru perioada 01.10.2011 – 30.09.2012, inclusiv.